Velkommen!

Velkommen til min blog, håber du vil nyde lidt hyggelig læsning, eller måske står der nogle ting som interessere dig.
Se dig omkring, måske er der ren faktisk noget interessant du kan bruge eller hvor du også vil fortælle om dine erfaringer?

søndag den 19. januar 2020

Om at inkludere sine brugere

Dette indlæg er til admin-hjørnet.
Det, at være en god administrator, betyder meget for mig. Så jeg vil nok hele tiden vende tilbage hertil en gang imellem. Som denne gang, hvor jeg gerne vil snakke om hvordan man involverer folk. Involverer sine brugere på hjemmesiden, i de plots der er og de ting der skal ske/ikke ske.
Diktatoren vs. den demokratiske admin
Så der er mange forskellige måder at være en administrator på. Jeg har allerede skrevet lidt om hvilken slags blæksprutte man skal være, foruden mine tanker om hvordan man på en måde kan omfavner denne rolle og dens ansvar.
Hvis vi ridser det groft op (læs: Meget groft!), kan man måske dele administrators i to grupper. De diktatoriske og de mere demokratiske. Her udnytter jeg vores moderne og vestlige forståelse af at diktator er skidt, og demokrati er godt. Okay, alle diktatoriske administrators er ikke onde: Jeg kan godt forstå nogle af dem. Selv om jeg måske er uenig i deres måde at gøre tingene på. Så vær sød! ;)
Denne opdeling er på baggrund af hvor meget man inkluderer sine brugere i beslutninger m.m.

De siger lidt sig selv: De diktatoriske tager alle valg selv og styrer deres side (og dens brugere) med hård hånd. De følger deres egne lyster og behov, fuldstændig ligeglad med hvad flertallet måske vil have. De har en vision, og så må brugere tilpasse sig eller finde en anden hjemmeside der passer dem bedre. Det er også her jeg vil putte dem ind, der ganske enkelt er administrator for at tilfredsstille dem selv: Uanset hvad der er bedst for fællesskabet og spillet på siden, er de administrators for at kunne ændre på spillet og reglerne efter egne behov og lyster. Ganske enkelt fordi det er sjovt for dem, hvis noget pludselig ændres, så de selv kan noget nyt i deres spil. Eller deres venners spil. Resten? Too bad!Her er også de administrators, der er admin, bare for at være admin. Det er sjovt at sidde på magten, right?

Den mere demokratiske administrator er lige omvendt. De gennemfører sjældent noget, uden at spørge brugerne om hvad de ønsker. De sender ting til debat og afstemninger. Selvfølgelig er der nogle gange behov for at en hård linje: For at sikre fællesskabets bedste, kan der være behov for at sætte foden hårdt i jorden og indføre noget/ændre noget. Men her er det vigtigt at folk ved at beslutningerne er taget med brugernes bedste i tankerne. Og at de ved de kan brokke sig, hvis de virkelig ikke syntes det giver mening. Foruden er der også ting der diskuteres blandt admins og indføres, uden brugernes input: Som regel skyldes det for at spare tid, eller fordi de føler der er behov for det. Eller måske er det nye en overraskelse til brugerne? Der kan også være ting, som brugerne måske ikke skal have ansvaret for at beslutte, eller som ikke bør være op til dem. Eller noget der kan kaldes en "småting". (Okay, der var måske mange ting brugerne ikke indblandes i...)Men ellers kan man strække det lidt: Der er rigtig nok en administrator, der sørger for tingene bliver indført og ordnet. Men i princippet er alle brugerne fælles om at styre siden i en ønsket retning. Administratoren er bare tovholderen.
Selvfølgelig er der også faldegrubber her: Administratoren er stadig initiativtageren og ansvarlig for at høre brugernes meninger. Og de skal stadig overveje ideerne og vælge de mest passende af dem: Man kan ikke indføre alt, bare fordi en enkelt bruger har ønsket noget. Man kan ikke ændre hele sidens historie eller reglement, fordi en bruger har været lidt utilfreds.

Hvad har det med inkludering at gøre?

Joh...Nu har jeg været ond og opdele administrators i to grupper. I virkeligheden er der mange måder at gøre det på, gråzoner og blandinger af f.eks. de to grupperinger jeg har lavet. Så I skal ikke tage det for firkantet!
Jeg tror mest af alt min opdeling netop er på baggrund af inkluderingen: Hvor meget inkluderer man sine brugere i sit arbejde? Og hvorfor?
Personligt elsker jeg at arbejde sammen med folk. Jeg gider ikke være administrator alene: Jeg vil gerne diskutere ideer og muligheder, få andres syn på sagen. Det giver et fælles ansvar og færre muligheder for at indføre et eller andet dumt. (Det kan stadig ske, suk!)
Jeg elsker også at inkludere brugerne i det jeg laver. Det gør jeg hovedsageligt af tre årsager: Jeg har ikke lyst til at tage beslutningerne alene, jeg ønsker ikke at arbejde på ting til siden, som brugerne alligevel ikke ønsker, og jeg ønsker en smule...Jeg har glemt det fancy ord for det, men gennemsigtighed? At brugerne har en ide om hvad vi arbejder med. At de kan følge lidt med på sidelinjen og ved vi er der, og ikke bare laver weird ting eller har glemt dem.
Jeg kan godt lide at gøre folk tilfredse, give dem noget godt og minimere konflikter. Jeg føler at det, at jeg beder om folks meninger igennem f.eks. afstemninger, minimerer konflikter og styrker det fælles ansvar. Folk vælger det de gerne vil, så er de glade og tilfredse. Og hvad er jeg, end blot en af dem, der blot kan hjælpe med at få tingene til at ske? Jeg repræsenterer dem. Det er sådan jeg føler det. Så jeg inkluderer dem meget.
Både igennem afstemninger (måske for mange...), at opfordre folk til at give deres meninger til kende og ved at diskutere nye ideer og tanker på vores nye månedlige discordmøder. (En ide jeg har fået andre steder fra, men som er ret god!)
Selvfølgelig kan man ikke gøre alle glade og tilfredse. Til tider når mit team også en grænse, hvor vi må sige "No can do! Hvis du ikke kan lide det, må vi pænt bede dig finde en anden side at lege på". Det er sjældent - men det sker. Og sådan vil det nok altid være.

Men selv om jeg gør meget, er det ikke altid brugerne deltager på samme niveau. Måske ved de intet om det pågældende, eller har ingen mening om det. Og så må man som admin selv tage en beslutning. Det er også fint nok: Selv om det kan efterlade mig en smule skuffet over, at ingen har svaret os...Så ved jeg også de har været spurgt.
Nogen gange griber usikkerheden mig. Hvad hvis folk ikke svarer, fordi de ikke føler jeg gør det godt nok? (selvfølgelig gør mit team det fantastisk! Men hvad hvis jeg ikke selv er god nok?). Måske er jeg en dårlig admin?
Og måske er tanken om, at jeg KAN være en dårlig admin, et tegn på at jeg ikke er - fordi jeg kan analysere hvad jeg gør og hvorfor? (Og måske er den tanke bare en trøst, måske kan jeg ikke selv se de dårlige ting jeg gør, og ingen fortæller mig om dem?)

Der er intet facit. Kun forsøg. Brugerne skal nok give feedback før eller siden. Måske ikke på den pågældende ide, men så på det hele generelt. For mit team er det ofte taknemmelighed og "I gør det godt" - og det gør det det hele værd! :)
Husk stilhed ikke kun er dårligt: Det betyder også folk intet har at brokke sig over. De er formentlig tilfredse. Man kan trøste sig med tanken om, at hvis noget er exceptionelt godt eller exceptionelt dårligt, skal folk nok sige noget. Især hvad angår det sidste. Og så er det ens ansvar at lytte! :)

Ideer til inkludering:
Denne post er ALT for lang. Men her til sidst vil jeg gerne hurtigt remse nogle ideer op til at inkluderer brugerne i beslutninger. Vi bruger det især med ideer - værende for sidens historie og plot, eller ganske enkelt for nye regler og systemer til siden - hvor vi ikke ved om folk vil kunne lide det eller ej. (Bemærk: Visse regler er ikke altid til debat. All hail the Emperor!)Så i stedet for at gætte os til en beslutning, lader vi dem vælge. Eller i det mindste hjælpe med at argumentere til og fra. (Det sker at vi beslutter at vi VIL have noget indført: I så fald kan brugerne være med til at beslutte hvordan)Vi kan også finde på at bruge det, hvis vi admins er splittet i en beslutning.


- Afstemninger. (Nemt og simpelt: Folk behøver ikke sætte sig og skrive noget. Tit ved folk slet ikke hvad de skrive. Her skal de bare trykke "ja", "nej", "måske" - eller hvilke svar der nu er passende til problematikken/ideen. Her starter vi med at beskrive problemet eller ideen indførende. Folk har også muligheden for at skrive deres mening i tråden)


- Opfordre til at de siger deres meninger. (En tråd, hvor ideen eller problemet skitseres. Opfordrer til debat eller til at høre folks meninger. Det kræver de sætter sig og skriver noget: Og det er ikke altid man får vildt mange svar. Men dem man får, kan være mere detaljeret end ved f.eks. en afstemning)


- Møder. F.eks. over skype eller discord. (At tale om tingene mindsker misforståelser. Folk skal ikke bruge en halv dag på at skrive deres svar, kun for at skulle svare på næstes indlæg en halv time senere: Men folk der er usikre og ikke tør deltage i møderne, kommer ikke til at være med. Det samme med dem, der ikke har tid, mulighed eller generelt lyst til at være med)


- Chat om det. (Chatten er, for vores vedkommende, et hyggested. Men hvis folk virker åbne for at snakke om en ide eller problem de har, siger vi sjældent nej. Omvendt kan man også bruge andre chats, f.eks. på discord eller skype, hvor folk kan henvende sig. Det går hurtigere, end hvis man skal skrive en milliard ord i en tråd og man får hurtigere delt meninger og fjernet misforståelser. Kræver folk er online, dem der ikke er til stede kan jo sjovt nok ikke være med, men må læse tilbage hvis de er nysgerrige...)

Hvordan inkluderer I jeres brugere? Hvorfor/hvorfor ikke? Og for brugerne: Er der måder I foretrækker at blive inkluderet, eller andre inkluderings-muligheder jeg ikke har medtaget? Har du erfaringer - som admin eller bruger - på dette område?

Tak for nu! Håber I nød dette ekstra indlæg. Jeg er selvfølgelig åben for jeres mening på, om mit valg at emne for dagens indlæg er super - eller om I sidder med ønsker til at høre om helt andre ting? ;)

Sidst men ikke mindst: Det kan være svært at være administrator. Så stort klap på skulderen til jer alle!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar