Velkommen!

Velkommen til min blog, håber du vil nyde lidt hyggelig læsning, eller måske står der nogle ting som interessere dig.
Se dig omkring, måske er der ren faktisk noget interessant du kan bruge eller hvor du også vil fortælle om dine erfaringer?

tirsdag den 21. januar 2020

Den frivillige tid som administrator

Velkommen tilbage til administrator-hjørnet!
I dag vil jeg gerne snakke lidt om den tid og overskud administrators ligger i deres arbejde - og hvordan I, som brugere, kan hjælpe jeres admins.

Jeg er også blevet ramt af sygdom. Så dette var et indlæg jeg allerede havde skrevet. Altid have en backup, right? Lige i dag er jeg glad for jeg havde...

Hvem er administrator?En administrator er en bruger, der har valgt at tage ansvaret for en pågældende side og dens fællesskab. Jeg har tidligere snakket om hvad en administrator er, og nogle af deres mange ansvarsområder. Hvor stor en blæksprutte man nogle gange skal være, for at favne alle de behov en hjemmeside har.
Det vigtige her er at huske, at administrators først og fremmest har været (og er) bruger som alle andre. Selvfølgelig er der lidt autoritet og lidt rang: De har ansvaret, så de sætter reglerne og har sidste ord. Men langt hen ad vejen vil de fleste af dem gerne samarbejde og gøre tingene så godt som muligt. Uanset om deres regler virker lidt sære eller strenge, så er det fordi de er overbeviste om at de ting de gør, er de bedste for deres side og fællesskab.
Når det er sagt, kan jeg afsløre at det kan koste tid. Meget tid. At være administrator. En side kan leve eller dø med sine administrators - så for en start, kræver det en administrator er online en hel del. De er måske ikke altid helt til stede, fordybet i f.eks. en serie - men de er tit online og tjekker siden løbende.
Det bliver nemmere når man er flere administrators. Så er der flere til at være online på forskellige tidspunkter, og derigennem vise der stadig er interesse for hjemmesiden.
En administrator skal dog også opdatere siden. Lister. Brugere. Events. De skal finde på plots, som hele siden kan deltage i, for at give noget ekstra til siden. De skal udvikle nye ting, for at siden hele tiden bliver en bedre version af sig selv. De skal modtage klager, spørgsmål og godkende alt muligt. Og tit, hvis det er et team af administrators, skal de mange af disse ting sammen.
Kort af det lange: Administrators bruger en masse tid. Tid og overskud. Det gør de fordi de elsker det de laver, og de gerne vil give til deres fællesskab.
Men tiden kan løbe ud...På en eller anden måde, som administrators, finder man altid tid til det hele. Nogle gange er man træt, men man gør ting alligevel. Fordi folk sidder og venter på det, eller fordi man ikke har tid til det dagen efter.
Nogle gange har man bare ikke mere tid. Så bliver projekterne gjort op - de vigtigste først, resten må vente. Eller måske har man ikke overskud til flere ting i den periode. Det kan også ske for en administrator.
Nogle gange vil man også bare gerne være en bruger...At kunne slappe af med fællesskabet på sin hjemmeside, uden at man skal forholde sig til ti forskellige ting. Men det er ikke altid folk stopper med at spørge af den grund.
Jeg siger ikke alt dette for at sige "Stakkels administrators. De har det hårdt!" - De har jo selv valgt det og de fleste vil det rigtig rigtig gerne! Uden tvivl! Jeg elsker det personligt.
Jeg siger det, for at minde folk om at administrators ikke er super-mennesker. De har også et job, en uddannelse, en familie og venner ved siden af. De har også emner, de har også brug for at være med i chatten, uden at de skal være over det hele på en gang.
Hvordan kan DU hjælpe?Så hvordan kan du hjælpe dine administrators? Til at have tid, til at overskud, til det hele? Der er faktisk et par ting du kan overveje som bruger.

- Brugergodkendelse. En ting, der tit snupper rigtig meget tid, er at godkende brugere. I hvert fald hvis ens hjemmeside spiller på et godkendelses-princip. Nuvel, der er forskellige måder at imødekomme dette problem på de forskellige hjemmesider. Alligevel kan man som bruger hjælpe til her: Tjek op på hvordan man gør det korrekt på hjemmesiden. Har du tilmeldt dig de rigtige grupper? Har du udfyldt alt hvad du skal? Disse ting forhindrer at en admin skal læse sammen profil ti gange, fordi det ikke heeelt var færdig endnu. Det, at tilmelde sig en gruppe, koster en administrator sekunder - men mange bække små gør en stor å!

- 1, 2, 3 karakterer!
En af de ting, der er hårdest for en administrator, er 1000-karakter-brugeren. Den bruger, der opretter. Og opretter. Og opretter. Man skal pludselig læse rigtige mange forskellige karakterer igennem, måske skal de ændres lidt, og så skal de godkendes. Lister med titler, faceclaims m.m. skal opdateres hele tiden...Men måske kommer karakteren slet ikke i spil, eller bliver ændret igen næste uge, fordi...Ja, hvem ved hvorfor?
Så har man som administrator brugt tid på at godkende en karakter, der aldrig bliver til noget. Tid, der kunne være brugt til andre ting.
Forstå mig ret: Vi er her for at have det sjovt og være kreative. Og en af administrators pligter er at godkende karakterer. Men hvis man rigtig gerne vil vise lidt hensyn, så tænk over de karakterer du gerne vil oprette: Har du tid til dem? Har du ideer til spil til dem?

- Småtingene gør en stor forskel!
Når du sender noget ind til en administrator - f.eks. faceclaims og den slags - har hver hjemmeside tit deres egen måde at gøre det på. Nogle steder skal du bare indsende navnet på dit claim. Andre steder skal du sætte navnet op på en ret simpel måde. Og andre steder skal du (igen, på en simpel måde) sætte navnet ind i en kode-tekst.
Så...Hvorfor gør folk det ikke? Ingen ved det. Men der er mange folk der overser små ting som disse: Som sagt før, gør mange bække små en stor å. Ved at gøre disse små ting, der tager sekunder (både for dig og administrators), giver du admins en anelse mere tid til andre ting. For slet ikke at snakke om du generelt gør tingene nemmere for dem!
Tænk på administrators gør disse ting om og om igen. Men du skal kun gøre det den ene gang. Hjælp dine administrators: Send dem tingene i det format, som de ønsker sig. Det er ofte ganske simpelt, men kan gøre livet en del nemmere og hurtigere for dem. I stedet for at sidde og redigere i den tekst du har sendt dem, kan de nemmere blot copy-paste.

- Sig til.
En administrator kan kun gøre så og så meget. Og de vil aldrig vide om en regel eller system virkelig virker, uden brugerne vender tilbage til dem. Så det at sige om noget er rigtig godt, eller rigtig skidt, kan også hjælpe dem. De fleste ønsker at gøre deres brugere glade, men samtidig have systemer der gør tingene nemmere for både brugere og admins. Sammen kan I finde en middelvej, der virker for jer begge.
Så sig til.
Jeg stopper her. Jeg håber indlægget her har fået jer til at tænke over hvor meget en administrator faktisk laver - og hvor meget tid de bruger på det. Det er frivilligt arbejde de udfører.
Filmen kan også knække for dem: Så ros jeres administrators, når de gør et godt job. Fortæl dem hvad der virker og ikke virker på hjemmesiden. Både med regler og systemer.
Forkæl jeres administrators med nogle af de råd, jeg er kommet med her. Ligesom de også prøver at forkæle jer med en masse ting hele tiden! :)
Tak til alle seje administrators! Og tak til alle brugerne, der tit må stå for skud, når administrators får nye og sære ideer. Vi er klar over I nogle gange også skal være tålmodige med os. Vi er ikke perfekte - men vi gør vores bedste. Så lad os prøve at vise hensyn til hinanden. :)

Tak for nu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar