Velkommen!

Velkommen til min blog, håber du vil nyde lidt hyggelig læsning, eller måske står der nogle ting som interessere dig.
Se dig omkring, måske er der ren faktisk noget interessant du kan bruge eller hvor du også vil fortælle om dine erfaringer?

tirsdag den 21. januar 2020

Faceclaim og dets betydning

Faceclaim, avatar, profilbillede...Kært barn har mange navne. Jeg er van til faceclaim, så det er det navn jeg vil bruge. Eller den mere berømte forkortelse: FC.

Alle har et FC. Det er for mange en del af at opbygge en karakter - og nogen opretter måske netop en karakter, inspireret ud fra en bestemt person. Folk kan bruge timevis på at lede efter billeder til deres profiler, eller gifs som også er populære i dag. Og endnu flere timer på at savle over diverse lækre mænd og kvinder i chatten. "Ohr, ham der er lækker...Har du set mit? Mums!"Og endnu flere timer på at skabe humør-boards eller ligefrem skabe en baggrundsfilm til en passende sang...You get the idea.

At finde et FaceclaimMange sider har lister. Lister der skal tjekkes og regler der skal kendes, før man kan skrive sit eget navn ind. Det skal måske lige siges at FC ofte består af en virkelig person: Et billede af f.eks. en skuespiller, en musiker, en model eller mange andre. Lidt færre (ud fra de sider jeg kender, i hvert fald) går efter anime-billeder eller tegner dem selv. Man finder altså et billede, der passer til den karakter man gerne vil lave. Og det kan være noget af en søgning man kaster sig ud i, hvis den hjemmeside man er på, i forvejen er godt besøgt.

Så når man leder efter sit FC, skal listen tjekkes. Har andre personen i forvejen? Så er det ærgerligt. Så må du finde et andet. Eller måske har du muligheden for at skrive til vedkommende og spørge om de vil dele det pågældende FC, evt. hvor personen ser ret forskellig ud.Kort sagt: Et FC på listen er det samme som at sige "Dips! Min og kun min!" - og dermed undgå der går 100 karakterer rundt der ligner Johnny Depp. Det må også være lidt akavet at møde sig selv flere gange...Ikke?

Betydning og fordommeFC'et kan betyde meget. Nogen folk er så kær over for deres specifikke FC, at de kan blive sure eller føle deres karakter er ødelagt, hvis det tages fra dem. Og det er forståeligt: Det er et billede på den person de har skabt. Kan man fjerne noget essentielt og påstå noget stadig er det samme?Så er der andre, som mig, der godt nok elsker sit FC - men måske alligevel forestiller sig sin person lidt anderledes i spillet. FC'et er måske blot det nærmeste jeg kommer på det, som jeg selv forestiller mig. Det skal måske også nævnes at trods jeg elsker at kigge på andres FC, er det heller ikke altid jeg forestiller mig folks karakterer præcis på den måde. Overordnet, måske nok. Men små ting kan godt være forskellig i min egen forestilling af det pågældende spil. (Måske hjulpet på vej af jeg ikke er vildt visuel: Tit er mange detaljer lidt uklare for mig, mens det overordnede er på plads - jeg kan ikke forestille mig et ansigt, med alle dets detaljer, 100%)

Og så kommer fordommene.Nogen folk nægter at spille med folk, der har tegnede eller animerede billeder. Det kan være ud fra fordommen om at den slags spillere oftere er mere barnlige eller dårlige. Det kan ske, måske især ved folk der har spillet de sidste 10-15 år af deres liv. Da jeg startede, var det meget normalt med anime-billeder. Men dengang vidste man ikke bedre, og da jeg blev ældre, begyndte jeg at bruge billeder af ægte personer. Så det er måske en "leftover" fra dengang - dengang de nye og uerfarne kun bruge anime-billeder.

Fordommene møder man ikke alle steder, selvfølgelig. På den del sider er det ganske accepteret at have det billede man nu ønsker, så længe det ikke er upassende, f.eks. på en seksuel måde.

Så der kan være forskellige ting at overveje, når man leder efter et FC. Eller ting at overveje, når man møder andres FC.Vigtigst af alt: Respekter hinandens FC. Og har nogen snuppet det FC, du så gerne vil have...Så vær den voksne og find et nyt. Det er ikke værd at blive uvenner over den slags - tro mig. Det har jeg set flere gange.

Hvad er jeres erfaring med at finde FC? Er det nemt eller svært? Har du mødt fordomme omkring dine billeder - eller har du selv fordomme omkring visse billeder, når du møder dem? (Ingen sure miner - alle har ret til deres meninger, tak!)

Tak for at læse med! :)
x

Ingen kommentarer:

Send en kommentar