Velkommen!

Velkommen til min blog, håber du vil nyde lidt hyggelig læsning, eller måske står der nogle ting som interessere dig.
Se dig omkring, måske er der ren faktisk noget interessant du kan bruge eller hvor du også vil fortælle om dine erfaringer?

søndag den 19. januar 2020

Random spam og reklamer?

Hei folkens!
Dette hører lidt til under mit administrator-hjørne...Lidt under bruger-hjørnet.
Dette indlæg bliver nok ikke så langt, men er alligevel noget jeg vil gøre opmærksom på.
Til tider dukker der random reklamer op. En gæst, som regel under et navn der passer til reklamen eller et random navn, vil sætte reklamer alle steder vedkommende kan. Ofte er de på engelsk og tilbyder noget seksuelt.
Det er i hvert fald de reklamer jeg har mødt i min tid. Hvor de finder os henne ved jeg ikke.Men det er jo internettet. Hvorfor de tænker lige vi er en målgruppe (jeg tvivler på de har andre målgrupper end "alle"), ved jeg ikke. Men det er irriterende. Man kan slette dem, så snart man ser dem. Til tider får jeg en besked fra en bruger, hvis jeg ikke selv lige har været online til at spotte det. Folk er fornuftige nok: De kan godt se denne slags reklamer ikke hører til på vores side, så i stedet for at klikke på de forskellige links, undgår de dem og fortæller det videre til os, deres administrators. Og vi søger så for at fjerne dem hurtigst muligt.

Det er irriterende. Jeg hader at opdage de reklamer. De hører ikke til hos os og sender et forvirret og dårligt billede af os. Hvis jeg bare sletter dem, dukker de op igen et par timer efter eller dagen efter: Den bedste mulighed for at blive dem kvit, er at gå ind og banne deres IP-adresse. Måske skal man gøre det et par gange, med forskellige IP'er, men til sidst dør det ud. I hvert fald til de - eller lignende andre - kommer tilbage.
Der kan gå år imellem man ser dem. Men lige for vores hjemmeside, er det altså noget der dukker op fra tid til anden. Vi reagerer (desværre) ret vanligt på dem nu...."Er de der nu igen?"Forleden tog de et trin op i forhold til deres midler: De har reklameret i vores frie supportchat, hvor jeg måtte banne dem dag efter dag i en uges tid. Og nu har en så oprettet en bruger på vores hjemmeside!
Mage til frækhed...Dog ikke noget seksuelt, som resten har været, men blot en enkelt random besked: Et indlæg, der på engelsk forklarede hvor ordet "teknik" kom fra. Altså spam, og ikke så meget en reklame. Men irriterende fyld alligevel, der ikke hører hjemme her.
Så nu skal jeg også til at banne brugere?
Gode råd:
Det sker altså. På hvor mange hjemmesider ved jeg ikke. Jeg har kun hørt om os selv, og set det på få andre danskforum-hjemmesider. Men her er nogle gode råd at følge som bruger:

- Klik ALDRIG på reklamernes link, eller følg deres instrukser.
- Informer straks den nærmeste administrator, så beskeden kan slettes og den ansvarlige bannes fra siden.
- Husk at administrators, og hjemmesiden, ALDRIG ville lægge den slags op! De er formentlig lige så overrasket og irriteret over det, som du måske selv er. Der er aldrig en hjemmeside, med respekt for sig selv, der ville lade den slags reklamer ligge og flyde. Det er altså IKKE en del af hjemmesiden, så døm dem ikke på det: Det er ikke noget de selv kan styre, andet end de kan prøve at begrænse dem.
Som administrator virker det til at der ikke er meget mere at gøre, end blot at slette og banne til det stopper igen. Men forhåbentlig er det blot et par af os der oplever det: Jeg tror de fleste hjemmesider slipper for det, eller måske aldrig har hørt om det. :)

Har du nogensinde oplevet disse reklamer på de hjemmesider, som du er en del af?

Tak for nu! Vi ses på fredag ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar