Velkommen!

Velkommen til min blog, håber du vil nyde lidt hyggelig læsning, eller måske står der nogle ting som interessere dig.
Se dig omkring, måske er der ren faktisk noget interessant du kan bruge eller hvor du også vil fortælle om dine erfaringer?

lørdag den 7. marts 2020

Om detaljer i en tråd

Beklager forsinkelsen! :) 

Her er nogle få råd til at få flere detaljer i sit spil, hvis man ønsker det. Det kan også være en inspiration. Mange detaljer er ikke et krav, men det er tit jeg møder folk der gerne vil kunne fylde mere fyld på deres skriverier.
Langt hen ad vejen kommer det med øvelse, især hvis man har emnepartnere der selv bruger en del detaljer. Det kommer også an på om man overhoved er typen, der ønsker at skrive langt - eller om man er tilfreds med den længde og det fyld man allerede har. Detaljer kan være med til at gøre emnet mere indlevende og spændende. Men for mange "ligegyldige" detaljer kan også blot gøre det unødvendigt langt og kedeligt. Det kommer tit an på ens emnepartnere, og hvor god man selv er til at formulere sig.

Jeg kan skrive ret langt. Men jeg gør det stort set kun hvis min emnepartner også gør det - og hvis vi føler os inspirerede til det. Vi elsker at fordybe os i vores karakterer og komme med baggrundsmateriale til dem undervejs. Men jeg har også emner, hvor jeg skriver langt mindre. Fordi mine emnepartnere gør, eller fordi emnet blot ikke lægger op til det helt store. Når man skriver langt selv, men ens emnepartnere ikke gør, KAN det virke udmattende for dem. Der er meget at læse, måske meget at svare på...Og tit føler de at de skal leve op til det og svare lige så meget. Så hvis du er typen der skriver meget, så vær på forkant. Skriv til dem at "hey, jeg skriver meget til tider. Du behøver ikke gøre det samme!". Det fjerner måske ikke hele deres behov for at leve op til deres egne forventninger. Men det kan måske hjælpe en smule. :)
Mindre kan nemlig sagtens gøre det! Så længe man svare på handlingen og samtalen i emnet, og giver lidt nyt til det, så behøver man ikke skrive 3 A4-siders værd af ekstra detaljer! :)

Man kan sagtens skrive fantastisk godt, uden at fylde på. Det er vigtigt for mig at understrege, for det virker tit til at være en fordom folk har: Åh gud, de skriver langt! De må være guder!Men det er langt fra tilfældet. Så hvis du er typen, der altid ender på den korte side af en lang tråd, skal du ikke være ked af det. Du kan sagtens være en god spiller alligevel - og du er det formentlig allerede! Husk på...Emnepartnere, du måske eller måske ikke ser op til i pågældende tråd, netop gerne vil skrive med dig. Netop gerne vil skrive en halv roman hver eneste gang. Det er et sikkert tegn på at dine indlæg inspirerer vedkommende nok til faktisk at skrive så meget hele tiden! Så det er et indirekte klap på skulderen til dig, lige der! Et sikkert tegn på du allerede gør det godt! :)

Lad os undersøge hvilke slags detaljer man kan dykke ned i...Husk at detaljer ofte kommer fra jeres egen fantasi. Luk øjnene og forestil jer situationen, omgivelserne eller jeres karakters måde at reagere på. Lad dig inspirere af film, spil og bøger. Hvordan bliver det beskrevet? Med tiden kommer de små detaljer naturligt til en, hvis de ikke gør det i forvejen! :)

Omgivelserne:
Et oplagt sted at sætte nogle detaljer, er ved ens omgivelser. Hvor er man henne? Hvordan ser der ud? Detaljerne her kan være med til at sætte en stemning. Er det en lysende blomstereng får man en fornemmelse af her er rart og varmt. Er det en mørk, kold og tåget kirkegård, har man fornemmelsen af at...Well. Her kan måske ske hvad som helst, og ikke nødvendigvis kun godt!
Dermed ikke sagt at stemningen ikke kan skifte undervejs i emnet. ;)
Det kan være nemmere at beskrive en natur-scene (f.eks. en skov, en mark, en vej) end et hjem. Det skyldes, tror jeg, at naturen er nemmere at beskrive: Der er ikke brug for lige så mange detaljer, og vi har ALLE set en skov eller eng før. Så vi har ikke brug for mange flere keywords end "græs, træer og blomster" før vi er ret godt med.
Alligevel kan man putte flere ting på her. Hvordan er vejret? På en sommerdag er der måske en lun brise. Måske dufter den af blomster? Finder din karakter duften god? Minder duften din karakter om noget? Har din karakter det varmt? Hov, var der ikke lige en sommerfugl...?

Det er ofte sværere, når man skal til at beskrive huse og hjem. Vi er ikke uddannede arkitekter, og nogle af os har svært ved at forestille os det ned til de mindste detaljer. Det har jeg selv. Så jeg prøver at give en ide om hvordan huset er, og så håbe folk kan nøjes med at forestille sig resten selv. Layoutet er som regel det vigtigste: Du skulle nødig have din emnepartner opfinder et værelse i dit hus, som slet ikke var der til at starte med!
Nogen tegner deres huse. Nogen finder billeder af huse til at give en ide om dets udseende. Nogen er gode til at beskrive dem - og andre, som mig selv, gør vores bedste. Bliver man helt forvirret over hvordan huset ser ud, kan man skrive en privat besked til hinanden og prøve at få nogle af detaljerne på plads. Men er man kun på besøg den ene gang, er der måske ingen grund til at gå i dybden med det.
Sørg for at beskrive det rum, som I opholder jer mest i. Din emnepartner har brug for at vide om de kan sidde ned, og evt. på hvad. Eller om der er varmt eller koldt, om der er noget at drikke og spise, eller hvad de umiddelbart kan se i lokalet. Det kan være en inspiration til dem selv, i forhold til hvordan deres karakter vil gebærde sig i lokalet. En samtale kan nemt blive en smule lang, så man fylder gerne små handlinger på - måske piller man lidt ved bordets dug fordi man er nervøs? Måske kigger man på bøgerne i reolen, for at få en ide om hvem man er på besøg hos? Måske nipper man til sin the undervejs? Måske kaster man vredt med en vase undervejs? I så fald kræver det at der overhoved ER en vase i lokalet til at starte med!

Reaktioner:
En anden vigtig faktor, måske langt vigtigere end at beskrive et helt hus, er hvordan ens karakter reagerer og tænker. Det er lidt op til ens spillestil, og hvor meget man vil manipulere ens emnepartner: Ikke alle beskriver sin karakters tanker og følelser, eller måske berører de det kun lidt. Eller måske snyder de dig og giver dig ikke alle detaljerne, fordi de vil give dig en overraskelse senere?
Derfor kommer vi ikke udenom at folk ofte reagerer på forskellige måder, til forskellige ting. Det er en del af deres personlighed, deres følelsesliv. Selv som erfaren kriminel, der er van til at skjule sine tanker for andre, vil man før eller siden blive forrådt af sit kropssprog...Kropssprog kan sige rigtig meget, og er måske noget af det vigtigste i vores spil. Vi sidder jo ikke over for hinanden og spiller - vi sidder alle bag hver vores computerskærm, ofte med mange kilometer imellem os. Hvordan kan folk opfange noget, lære noget om ens karakter, hvis vi ikke giver dem små tegn og spor at gå efter? Det gør spillet så meget sjovere, at lære hinandens små tegn og fagter! Og det giver spillet en tand af realisme, uanset hvilken vild verden man ellers er i! :)

Små og store reaktioner er derfor vigtige. Nogen er mere oplagte end andre: Hvis nogen bliver slået ihjel for øjnene af en, ved man som regel godt om ens karakter er typen der vil græde hysterisk, eller typen der er stille som en statue. Men hvad med de mindre ting? Måske er der et glimt i øjet, der viser noget? Et svagt smil? Måske er hånden på vej til noget, men vedkommende stopper sig selv i sidste øjeblik? Selv hvis man forklarer disse små handlinger undervejs, ved ens emnepartners karakter jo ikke baggrunden for dem: Deres karakter må gætte sig til hvad de betyder. Og det er disse fortolkninger, der kan være med til at afgøre en relation eller et forhold mellem karaktererne. Måske sker der misforståelser? Måske understreger de det sørgelige i situationen, det frustrerende eller truende?

Tanker og følelser:
Og som en naturlig forlængelse af kropssprog og mimik, har vi også følelser og tanker. Som nævnt før er det forskelligt hvor meget man dykker ned i disse ting: Men det er også detaljer man kan give af. De kan give emnepartnere et indblik hvem ens karakter egentlig er, hvilket igen kan give inspiration til sjove nye situationer eller fremtidige plots. Eller måske blot en bedre forståelse for den pågældende situation.
Hvad tænker karakteren på i den pågældende situation? Hvad føler karakteren over det der sker - og fremkalder det gode eller dårlige minder for vedkommende? At nævne følelser eller tanker kan også understrege eller lægge op til noget i emne: At nævne man er interesseret i den anden person, kan være startskuddet på en mulig romantisk relation. At nævne man ikke bryder sig om den anden allerede fra starten, kan være starten på en rivalisering. Den slags bliver tit spejlet hos ens emnepartner.Husk at tanker og følelser tit hænger meget sammen med kropssprog og mimik: De viser sig tit i form af små fysiske kendetegn, medmindre karakten har lært at modstå dem. Og selv da, så husk at det kan være sjovt at vise lidt af sin karakter en gang imellem! Hvis en karakter normalt er meget indelukket og ikke viser meget af sig selv, kan det få din emnepartner til at føle sig ekstra speciel, ved at denne har opnået netop det - og give anledning til langt mere og spændende spil, hvor I kan afprøve om vedkommende faktisk KAN lære mere om din karakter. Blot husk at det skal være sjovt for jer begge, omend også karaktertro! :)
Folk mister som regel en smule interesse, hvis de aldrig får lov til at indleve sig eller få en fornemmelse af din karakter. Hvad er der så at spille på?

Udefrakommende handling:
Hvis et emne virker kedeligt, eller hvis det blot giver mening i forhold til situationen/handlingen i emnet, kan det hjælpe at beskrive noget udefrakommende. Måske et uvejr, måske nogle NPC'er (Ikke-brugerstyrede karakterer man møder eller har til at arbejde for sig. F.eks. den lokale bager, vagter etc.) der vil røve jer eller hjælpe jer, måske monstre I finder eller som angriber jer. Glem ikke at verden omkring jer er levende: I er ikke de eneste to levende skikkelser. Der er en hel verden, der passer sig selv. Så at disse ting vil ske, er både meget mulige og ganske realistisk. Og kan sætte jer i nye situationer, der gør I kan lære hinandens karakterer bedre at kende, og som kan udvikle jeres relation til hinanden.
Disse ting skal som regel beskrives. En af jer er nødt til at præsentere det i emnet. NPC'er skal måske beskrives, et uvejr eller monster skal introduceres (Hvordan ser det ud? Hvor kommer det fra? Er der mange eller få - og virker de/det fjendtlige?).

Som I kan se, er der mange muligheder for at skabe flere detaljer i sit spil, samt mange ting man kan overveje i sit spil og omkring sin karakter. Der er mange måder at give sit spil lidt ekstra, uanset om det er en vigtig detalje eller en ny handling. At spille er et samarbejde: Bliver et emne kedeligt eller går det helt i fisk, er det ikke kun den enes skyld. Keder man sig i emnet og tænker ens emnepartner er kedelig og der intet sker...Jamen hvorfor opfinder du så ikke bare selv noget? Måske er man begge tom for ideer, måske er der ingen der overvejer at tilføje noget til emnet, før det blot går dødt. Nogle gange føles et emne kedeligt for den ene, men ikke for den anden. Det kan være en lidt øv-oplevelse, for den der faktisk godt kunne lide emnet...Men det er også okay. Man spiller forskelligt og vil gerne noget forskelligt med sit spil. Nogen kan slet ikke døje samtale-emner, de skal have action hver gang. Andre, som mig selv, elsker at have dybe samtaler! Så hvis det ene emne ikke lige kørte...Ærgerligt. Men så ved du din emnepartner ikke kan lide den slags spil, så næste gang du eller emnepartneren selv vil spille igen, ved I at I måske skal fokusere på noget helt andet. Det sætter selvfølgelig en naturlig begrænsning for hvor langt jeres karakterer kan lære hinanden at kende, hvis der er visse emner I aldrig kan have. Men måske finder I en vej uden om det? ;)

Selvfølgelig kan der være emnepartnere, man slet ikke har det godt med, uanset hvor meget man prøver. De er måske kedelige, de skriver ikke på en måde der tiltrækker dig, eller andre ting. Og det er også helt okay. Vi er heldigvis mange nok, til at man kan spille med alle de andre!


Måske er dette en af mine længste indlæg endnu. Det beklager jeg! Der er mange detaljer om...Detaljer?Håber det satte tandhjulene i gang og gav jer lidt inspiration :)

Spiller du med mange eller få detaljer? Hvordan putter du detaljer og handlinger ind i dit spil? Skifter du også mellem hvilken emnepartner du har fat i? Har du nogle gode råd og tips til at gøre sit spil mere levende og realistisk?

1 kommentar:

  1. Spiller du med mange eller få detaljer?
    - Jeg er helt klart også typen, der er god til at putte mange detaljer ind i mine svar - ja, nogle gange kan jeg godt være lidt bekymret for, om folk synes, at det er for meget xD Så jeg prøver sommetider at begrænse mig lidt og prøve at finde et niveau, som matcher nogenlunde til niveauet på min emnepartners svar. Og med tiden synes jeg faktisk, at jeg er blevet meget god til dette og ligger på et rimelig stabilt mellemniveau - i gamle dage kunne jeg godt skrive omkring 2000 ord per svar, og det bliver nok lidt hårdt for folk at skulle læse hver gang i længden 😅

    Hvordan putter du detaljer og handlinger ind i dit spil?
    - Jeg er virkelig, virkelig god til - og meget glad for - at beskrive mine karakterers følelser og tanker. Jeg kunne seriøst skrive en hel roman bare om min karakters tanker om den situation, de befinder sig i på det pågældende tidspunkt 😅 Så det har jeg forsøgt at skrue lidt ned for igennem tiden, da jeg er bange for, at det bliver lidt for uinteressant for andre at læse i længden xD

    Skifter du også mellem hvilken emnepartner du har fat i?
    - Ja! Når man har været medlem på en side igennem mange år, kan det selvfølgelig ikke rigtigt undgås, at man begynder at finde sig nogle favorit-personer at skrive med, og dette kan da godt ses lidt i forhold til, hvor mange emner jeg har med hvilke personer. Men jeg er generelt en person, der er frisk på at skrive med alt og alle!
    Som yngre var jeg meget generaliserende og lidt fordomsfuld - hvis ikke folk skrev lige så langt og detaljeret som mig, så gad jeg ikke bruge min tid på at skrive med dem! Men denne ucharmerende vane har jeg heldigvis lagt fra mig med tiden, og nu finder jeg glæde i at skrive med hvem som helst og ser det som en sjov og god udfordring at prøve at begrænse mig/tilpasse mig til det niveau, min emnepartner skriver på :)
    Og når det gælder nye medlemmer, så er jeg ALTID den første, der melder mig til en tråd med dem! Fuldstændig ligegyldigt hvor kedelig og uinspirerende vores emne ender med at blive... For vi har alle startet et sted, og man bliver aldrig bedre, hvis ikke man har mulighed for at øve sig! :)

    Har du nogle gode råd og tips til at gøre sit spil mere levende og realistisk?
    - Nej, tænker du har kommet med en masse, så dem vil jeg bare støtte op om :D
    Og altså, hvis man skriver med mig, så skal man bestemt ikke være bange for at skrue op for detaljerne eller holde sig tilbage... Jeg er en sucker for lange dybe samtaler og at læse om karakterens følelser/tanker 😅

    SvarSlet